Firma je jedným zo subjektov trhu, ktorý vyrába tovary alebo poskytuje služby s cieľom ich následného predaja. Cieľom účastí na trhu je zisk. Firma dosahuje úspory z rozsahu vtedy, keď pozorujeme, že s objemom výroby priemerné celkové náklady klesajú. Prečítajte si pozorne prípadovú štúdiu a pokúste sa zodpovedať otázky uvedené pod textom.

V posledných rokoch vznikli vo väčších mestách moderné komplexy kín, v ktorých existuje viacero premietacích kinosál. Nahradili tak klasické kiná, ktoré mali len jednu premietaciu sálu. Zmena spôsobu premietania filmov v kinách je nielen súčasťou nových foriem kultúry a životného štýlu, ktoré sa v Európe rozšírili začiatkom deväťdesiatych rokoch 20. storočia, ale aj spôsobom, ako využiť úspory z rozsahu v tejto oblasti.

Pripomeňme si, že úspory z rozsahu môže firma dosiahnuť rastom produktivity alebo poklesom priemerných výrobných nákladov, ktorý je dôsledkom zväčšenia veľkosti alebo rozsahu podnikania. Nové komplexy kín sú najčastejšie súčasťou veľkých nákupných centier. V prípade, ak má kino niekoľko kinosál, môže tým ušetriť náklady pri predaji lístkov, ako aj predaji občerstvenia. Dodatočné náklady na prevádzku nie sú potrebné ani pri vybudovaní vstupných priestorov, sociálnych zariadení alebo šatní. Zákazníci kina môžu tiež využiť priestory parkoviska nákupného centra, ktoré vo večerných hodinách, keď ľudia najčastejšie chodia do kina, nie je plne vyťažené kupujúcimi. Vlastníci komplexov kinosál budú pri prevádzkovaní väčšieho počtu kinosál nakupovať väčší počet filmov a môžu tak získať omnoho lepšie podmienky od spoločnosti, ktorá filmy distribuuje.

Otázky na uvažovanie
  1. Z akého dôvodu nastala zmena spôsobu premietania filmov? Uveďte výhody a nevýhody prevádzkovania komplexu kinosál.
  2. Zostavte zoznam konkrétnych činnosti, pri ktorých môže firma ušetriť náklady?
  3. Pri analýze rozhodovania firmy ide o krátke alebo dlhé obdobie? Vysvetlite.
  4. Vedeli by ste určiť optimálny počet kinosál, pri ktorom sa dosahujú minimálne náklady?