Learn Economics
O projekte
Ako to funguje?
Vzdelávacie moduly
Vzdelávacie videá
Prípadové štúdie
Interaktívne grafy
Otestuj sa!
Knihy o ekonómii
Slovník ekonomických pojmov
Známi ekonómovia
Príklady z ekonómie
Finančná gramotnosť
Ekonómia hrou
Náš tím
Kontakt
Oligopol. Monopolistická konkurencia
1.
Oligopol je trhová štruktúra, v ktorej existuje
niekoľko predávajúcich, medzi ktorými existuje vysoký stupeň vzájomnej závislosti
veľký počet predávajúcich, medzi ktorými existuje veľká vzájomná závislosť
veľký počet predávajúcich, ktorí sú úplne nezávislí pri rozhodovaní
niekoľko predávajúcich, ktorí sú vzájomne nezávislí pri rozhodovaní
2.
Ak v odvetví vystupujú popri dvoch, troch veľkých a ekonomicky silných firmách aj stredne veľké a malé firmy, ide o
absolútne koncentrovaný oligopol
homogénny oligopol
heterogénny oligopol
relatívne koncentrovaný oligopol
3.
V oligopolistickej štruktúre strategická interakcia znamená, že
obchodná stratégia každej firmy závisí od správania konkurentov
obchodná stratégia firmy závisí od správania spotrebiteľov
produkcia výrobkov závisí od produkcie podobných výrobkov iných firiem
obchodná stratégia dvoch firiem závisí od rozhodnutí duopolu
4.
Firmy, ktoré sa medzi sebou dohodnú a následne konajú v zhode sa nazývajú
koncentrovaný oligopol
centralizovaný oligopol
kartel
koordinovaný oligopol
5.
V kolúznom oligopole pri maximalizácii zisku
odvetvové zisky sú maximálne ak MR > MC
optimálna cena nastáva ak P = MR > MC
cena produkcie je rovnaká ako cena v podmienkach monopolu
cena produkcie je nižšia ako cena v podmienkach monopolu
6.
Oligopolista má špeciálny tvar krivky dopytu, ktorý vyplýva zo vzájomnej strategickej interakcie medzi firmami. Ide o
elastickú krivku dopytu
zalomenú krivku dopytu
rastúcu krivku dopytu
prerušovanú krivku dopytu
7.
V teórii oligopolu sa využíva jedna z teórií hier, ktorá sa nazýva
strategická dilema
dominantná dilema
väzňova dilema
individuálna stratégia
8.
Trhová štruktúra monopolistická konkurencia obsahuje prvky
monopolu a oligopolu
monopolu a dokonalej konkurencie
monopolu a duopolu
oligopolu a dokonalej konkurencie
9.
Monopolistická konkurencia je charakterizovaná
malým počtom firiem, rozličnými produktami a nízkymi bariérami vstupu do odvetvia
veľkým počtom firiem, diferenciáciou produktu, nízkymi bariérami vstupu do odvetvia
prvkami monopolu a duopolu
veľkým počtom firiem s rovnakým produktom
10.
V monopolistickej konkurencii budú firmy vstupovať do odvetvia dovtedy, kým
sa celkový ekonomický zisk nezníži na nulu
sa celkový podnikateľský zisk neeliminuje
sa neobnovia bariéry vstupu do odvetvia
sa celkový ekonomický zisk zvýši na maximálnu úroveň
11.
Pri krátkodobej rovnováhe monopolistickej firmy je cena produkcie
vyššia ako priemerné náklady
rovná priemerným nákladom
rovná hraničným nákladom
nižšia ako priemerné variabilné náklady
12.
Dlhodobá rovnováha monopolisticky konkurenčnej firmy nastáva vtedy
ak krivka dopytu pretína krivku priemerných celkových nákladov
ak cena produkcie je vyššia ako priemerné celkové náklady
ak cena produkcie je nižšia ako priemerné celkové náklady
ak krivka dopytu je dotyčnicou krivky priemerných celkových nákladov
13.
Pri realizovaní Nashovej rovnováhy si každý účastník hry vyberá stratégiu,
ktorá je pre neho najlepšia bez spolupráce - dohody
ktorá je prijateľná pre všetkých účastníkov hry
ktorá je prijateľná pre väčšinu účastníkov hry
na ktorej sa všetci účastníci hry dohodnú
14.
Oligopol je forma nedokonalej konkurencie, v ktorej rozlišujeme
korelovaný a nekorelovaný oligopol
absolútne koncentrovaný a relatívne koncentrovaný oligopol
centralizovaný a decentralizovaný oligopol
koordinovaný a koncentrovaný oligopol
15.
Oligopol je forma nedokonalej konkurencie, v ktorej rozlišujeme
koncentrovaný a nekoncentrovaný oligopol
absolútne koncentrovaný a relatívne koncentrovaný oligopol
centralizovaný a decentralizovaný oligopol
koordinovaný a koncentrovaný oligopol
16.
k v odvetví vystupujú popri dvoch, troch veľkých a ekonomicky silných firmách aj stredne veľké a malé firmy, ide o
absolútne koncentrovaný oligopol
homogénny oligopol
heterogénny oligopol
relatívne koncentrovaný oligopol
17.
V oligopolistickej štruktúre má stanovená cena tendenciu
k stabilite
k rastu
k zníženiu
k variabilite
18.
Ak pri monopolistickej konkurencii začne vstupovať do odvetvia čoraz viac firiem, z dôvodu očakávaného zisku, krivka dopytu firmy v odvetví
sa posunie smerom doprava hore
zostane rovnaká
sa stane neelastickejšou
sa posunie smerom doľava dole
19.
V monopolistickej konkurencii má krivka dopytu
klesajúci tvar a dotýka sa krivky priemerných celkových nákladov v najnižšom bode na rozdiel od dokonalej konkurencie
má klesajúci tvar a pretína krivku priemerných celkových nákladov
vodorovný tvar s osou x a nepretína krivku priemerných celkových nákladov
klesajúci tvar a nedotýka sa krivky priemerných celkových nákladov v najnižšom bode
20.
Monopolistická konkurenčná firma sa nachádza v situácii dlhodobej rovnováhy vtedy, keď
ceny sú vyššie ako priemerné celkové náklady a ekonomický zisk je tlačený na nulu
ceny sú vyššie ako hraničné náklady a ekonomický zisk je maximálny
ceny sú nižšie ako hraničné náklady a ekonomický zisk je tlačený na nulu
ceny sú vyššie ako hraničné náklady a ekonomický zisk je tlačený na nulu
Detaily používateľa
Meno
E-mail
Skontroluj si svoje výsledky!
Tento projekt je podporovaný
Kultúrna a edukačná grantová agentúra MŠVVaŠ SR (KEGA)