Stručné zhrnutie

V trhových ekonomikách sa vyskytuje viacero foriem organizácie trhu určujúcich správanie sa firiem v odvetví. Trh je považovaný za dokonale konkurenčný, ak na trhu sa nachádza veľký počet firiem; tieto firmy nevedia ovplyvniť cenu a sú cenovými príjemcami; výrobky firiem sú homogénne a spotrebitelia ich vnímajú ako identické; neexistujú bariéry vstupu do odvetvia; dopyt po produkcii jednotlivej firmy je dokonale elastický a na trhu je dokonalá informovanosť o cenách i o situácii na trhu.

Množstvo a cenu, pri ktorých bude dokonale konkurenčná firma z krátkodobého hľadiska maximalizovať zisk, určuje rovnosť jej hraničného príjmu a hraničných nákladov. Hraničný príjem je dodatočný príjem firmy z predaja ďalšej jednotky tovaru. Hraničné náklady predstavujú dodatočné náklady na výrobu a predaj ďalšej jednotky tovaru. Zisk firmy v odvetví pritiahne pri voľnosti vstupu na trh ďalšie firmy. Z dlhodobého hľadiska tak firma dosahuje len tzv. , ktorý zodpovedá alternatívnym nákladom použitia jej vlastných zdrojov.

Kľúčové pojmy

Dokonalá konkurencia, cenový príjemca, maximalizácia zisku, hraničný príjem, hraničné náklady