Stručné zhrnutie
Ak na trhu existuje len malý počet výrobcov, hovoríme o oligopolnej trhovej štruktúre. Ak sú na trhu len dvaja výrobcovia, trhovú štruktúru označujeme ako duopol. Vlastnosťou uvedenej trhovej štruktúry je, že rozhodnutia jednej firmy sú závislé od rozhodnutia inej firmy a naopak.
Kolúzny oligopol vniká v prípade, ak sa firmy v oligopole dohodnú na rovnakej cene, za ktorú budú predávať svoje produkty. Okrem dohody o výške ceny sa môžu podniky dohodnúť aj o geografickom rozdelení trhu alebo o iných podmienkach predaja. Výsledkom kolúzneho správania sa firiem pre spotrebiteľov je, že tovary a služby sa predávajú za vyššie ceny. Táto situácia je základným dôvodom, prečo sú kartelové dohody zakázané a vznik kartelov nie je povolený.
Kľúčové pojmy
Oligopol, duopol, kolúzny oligopol, kartel, kartelové dohody