Stručné zhrnutie

Monopol je trhová štruktúra s jedinou firmou ako výlučným predajcom produktu, ktorý nemá podobné alternatívy. Považuje sa za cenového tvorcu, keďže dokáže ovplyvňovať ceny produktov.

Medzi hlavné príčiny vzniku monopolu patria: legislatívne obmedzenia vlády (napr. autorské práva, patenty); bariéry vstupu do odvetvia; vlastníctvo výrobných faktorov a dosahovanie úspor z rozsahu. Monopol, ktorý vzniká na základe úspor z rozsahu, sa nazýva prirodzený monopol. Takáto firma dokáže pri rastúcom objeme výroby znižovať svoje priemerné náklady.

Pre rovnováhu monopolu platí podmienka, že hraničný prijem sa rovná hraničným nákladom, pričom monopolná cena je vždy vyššia. Stratégia stanovenia rozdielnych cien za rovnaké produkty, resp. služby, ktoré uplatňuje Microsoft a ďalší monopolisti, sa nazýva cenová diskriminácia.

Kľúčové pojmy

Monopol, cenový tvorca, úspory z rozsahu, prirodzený monopol, cenová diskriminácia