Nudge (Šťouch): Jak postrčiť lidi k lepšímu rozhodování o zdraví, majetku a štestí
Cass R. Sunstein – Richard Thaler, 2010
Kniha Nudge zaujala pozornosť čitateľov v roku 2008, kedy bola prvýkrát vydaná v anglickom origináli a hneď o rok neskôr, v roku 2009, ju jeden z najprestížnejších ekonomických časopisov – The Economist – vyhlásil za jednu z najlepších kníh v danom roku.
Knihu by sme z hľadiska jej zamerania mohli zaradiť do oblasti behaviorálnej ekonómie, je však úzko spojená aj so psychológiou. Ku celosvetovej popularite knihy Nudge určite prispela skutočnosť, že Richard Thaler získal v roku 2017 Cenu švédskej banky za ekonómiu (Nobelovu cenu za ekonómiu). Toto ocenenie prilákalo množstvo záujemcov o prečítanie si jeho diela, ktoré napísal spoločne s C. R. Sunsteinom.
Kniha sa venuje rozhodovaniu sa v akejkoľvek podobe, či sa už rozhodujeme akú zdravú stravu budeme konzumovať, aké tovary spotrebujeme, aby sme neznečisťovali našu planétu alebo, z dlhodobého pohľadu, ktorý penzijný fond si vyberieme pre čo najväčšie starobné dôchodky v budúcnosti. Samozrejme, naše rozhodnutia nie sú vždy správne a sme často pod vplyvom mnohých faktorov, napríklad pôsobí na nás intuícia alebo spontánnosť. Autori knižky poukazujú na to, že pri poznaní ľudského uvažovania, je možné navrhnúť také prostredie, kde bude jednoduchšie vybrať si takú alternatívu, ktorá bude optimálnou tak pre nás, spoločnosť v ktorej žijeme a planétu. Takto vybudovaná „architektúra výberu“ nás postrčí alebo podnieti ku zlepšeniu našich rozhodnutí pri zachovaní slobody voľby nášho výberu.
Počet strán: 310
Jazyk: český
ISBN: 9788087162668
Vydavateľstvo: Kniha Zlín
Rok vydania: 2010