Dokonalá konkurencia predstavuje určitú teoretickú abstrakciu, ako by vyzeral trh ak by mali všetky subjekty rovnaké podmienky a informácie. Táto trhová štruktúra je v reálnej ekonomike ťažko dosiahnuteľná. Trh s mobilnými aplikáciami sa k tejto štruktúre v určitých podmienkach približuje. Prečítajte si pozorne prípadovú štúdiu a pokúste sa zodpovedať otázky uvedené pod textom.

Začiatky prvých mobilných aplikácií sa datujú do roku 2007, kedy boli na trh uvedené prvé inteligentné mobilné zariadenia. Vďaka svojim parametrom a schopnostiam sa stali smartfóny čoraz viac žiadaným produktom spotrebnej elektroniky. Vysoký dopyt po inteligentných mobiloch si vyžiadal zvýšený dopyt po vývoji a predaji mobilných aplikácií. Do roku 2007 trh s mobilnými aplikáciami prakticky vôbec neexistoval. Nebola ponuka a takmer žiadny dopyt.

Situácia sa však výrazne zmenila, keď v roku 2008 začali prví vývojári aplikácií pracovať na softvérových aplikáciách pre smartfóny, ktoré pomáhajú zlepšovať každodenný život. Zvýšený počet používateľov mobilných zariadení po celom svete vytvoril neobyčajnú príležitosť pre tisíce vývojárov, väčšinou jednotlivcov, ktorých zlákala vidina veľkého zisku. Vstupom nových firiem na trh sa zvýšila ponuka aplikácií. Vytvorené aplikácie sa predávali priamo rastúcej základni používateľov. Trhový dopyt po nových aplikáciách stále rástol a aj napriek vstupu ďalších vývojárov sa ziskové príležitosti pre firmy stále zachovali.

Pre smartphony a tablety bolo vytvorených viac ako milión aplikácií, ktoré sú dostupné používateľom na platformách App Store (2008) a Google Play (2012). Väčšina z týchto viac-menej podobných aplikácií sú výsledkom práce nových začínajúcich firiem, medzi ktorými prebieha konkurenčný boj. 

Otázky na uvažovanie
  1. Čo odštartovalo trh s mobilnými aplikáciami? Je tento trh určitým spôsobom regulovaný? Na akých platformách sa nakupujú a predávajú aplikácie?
  2. Spĺňa trh s mobilnými aplikáciami všetky predpoklady dokonale konkurenčného trhu? Dokáže výrobca aplikácií ovplyvniť cenu výrobku na trhu?
  3. Možno považovať mobilnú aplikáciu za homogénny produkt? Prečo sú mnohé aplikácie v základnej verzii zadarmo? Vysvetlite.
  4. Graficky znázornite vplyv vstupu nových firiem na tento trh. Vysvetlite, ako sa zmení rovnovážna cena a množstvo na trhu. Aký to bude mať vplyv na zisk firmy?