Monopol predstavuje trhovú štruktúru s jedinou firmou ako výlučným predajcom v danom odvetví, pričom neexistuje iné odvetvie, v ktorom by sa vyrábali blízke substitúty produktu. Firma je cenový tvorca, teda dokáže ovplyvňovať ceny produktov. Prečítajte si pozorne prípadovú štúdiu a pokúste sa zodpovedať otázky uvedené pod textom.

Ak vlastníte osobný počítač alebo notebook, s veľkou pravdepodobnosťou používate operačný program Windows, vyrobený spoločnosťou Microsoft Corporation. Keď spoločnosť Microsoft prvýkrát navrhla tento operačný program, požiadala o udelenie autorských práv, ktoré jej zaručujú výlučné právo vytvárať a predávať operačný systém Windows. Ak chce spotrebiteľ plnohodnotne pracovať so svojim počítačom, musí zaplatiť poplatok za licenciu potrebnú k používaniu daného programu. Je zrejme, že spoločnosť Microsoft má silné monopolné postavenie, čo sa prejavuje jej významným vplyvom pri ovplyvňovaní trhovej ceny.

Americká spoločnosť Microsoft s dcérskymi firmami v 121 krajinách patrí k najbohatším a najväčším firmám na svete. Microsoft vyvíja, vyrába, licencuje a podporuje širokú škálu produktov pre rozličné zariadenia. Medzi jej najznámejší produkt patrí už spomínaný operačný systém Microsoft Windows, ktorý pravidelne vyvíja a aktualizuje. Aktuálna verzia operačného systému sa nazýva Windows 11 a je považovaná za nástupcu úspešnej verzie Windows 10. Táto verzia bola dostupná v mnohých jazykoch a poskytovaná na miestnych trhoch. Pripomeňme si, že Microsoft predal viac ako 180 miliónov licencií predošlej verzie programu za rozličné ceny na rôznych národných trhoch po celom svete.

Otázky na uvažovanie
  1. Prečo považujeme americkú spoločnosť Microsoft za monopol? Uveďte niekoľko príkladov monopolov na Slovensku i vo svete a vysvetlite dôvody ich vzniku.
  2. Graficky znázornite trhový dopyt po operačnom programe Windows 11. Znázornite tiež situáciu, kedy firma maximalizuje svoj zisk pri predaji licencií na svetovom trhu.
  3. Môže byť monopol pre spoločnosť efektívny? Považujeme spoločnosť Microsoft za prirodzený monopol? Podrobne vysvetlite.
  4. Vysvetlite pojem cenová diskriminácia. Uplatňuje Microsoft cenovú diskrimináciu medzi rôznymi spotrebiteľmi a na rôznych trhoch?