Firmy na nedokonale konkurenčných trhoch si upevňujú svoju pozíciu aj cez ponúkanie rôznych zliav. Podstatu cenovej diskriminácie si ukážeme na príklade zliav pre študentov na filmové predstavenie. Prečítajte si pozorne prípadovú štúdiu a pokúste sa zodpovedať otázky uvedené pod textom.

Cenovú diskrimináciu využíva firma pôsobiaca na nedokonale konkurenčnom trhu na to, aby stanovila rozdielne ceny svojich produktov pre rôzne skupiny spotrebiteľov. Ide o dôvody, ktoré priamo nesúvisia s nákladmi firmy, keďže náklady na poskytovanie identických produktov sú rovnaké. Hlavným cieľom uplatňovania tejto metódy je dosiahnutie väčšieho zisku v porovnaní s rovnakou cenou pre každého kupujúceho. Vo všeobecnosti platí, že firmy často ponúkajú zľavy svojim zákazníkom, ktorí by si inak daný produkt nekúpili. Konkrétne ide o spotrebiteľov s nízkymi príjmami, ku ktorým zaraďujeme predovšetkým študentov a dôchodcov.

Študentské zľavy sú jedným z účinných spôsobov cenovej diskriminácie. Napríklad nízke ceny za lístky do kina motivujú študentov k ich častejšej návšteve. Lepšie povedané, prevádzkovatelia kín môžu zvýšiť počet divákov tým, že ponúknu študentom nižšiu cenu ako pracujúcim ľuďom, pretože študenti majú zvyčajne nižší príjem ako pracujúci. Namiesto prázdnych kinosál sedia v kinách študenti, ktorí dokážu pokryť časť variabilných nákladov firmy. Okrem toho študentské ceny neprinášajú riziko, že si niektorí ľudia kúpia produkt za nízke ceny, a potom ho predávajú za vyššie ceny.

Otázky na uvažovanie
  1. Poznáme niekoľko možností cenovej diskriminácie. Charakterizujte základné typy cenovej diskriminácie. Do ktorého typu by ste zaradili prípad študentských zliav?
  2. Čo je cenová diskriminácia v čase? Objasnite tento pojem na konkrétnych príkladoch.
  3. V obchodoch sa často stretávame s množstevnými zľavami. Aké dôvody vedú obchodníkov k použitiu tejto obchodnej stratégie?
  4. Mnohé letecké spoločnosti diferencujú cenu letenky podľa kategórie, do ktorej sa pri jej rezervácii zaradíte - economy trieda, business trieda a pod. Vysvetlite túto prax leteckých spoločností s využitím znalostí o cenovej diskriminácii.