Rovnováha spotrebiteľa je situácia, keď spotrebiteľ maximalizuje užitočnosť v rámci svojho dôchodkového obmedzenia. Teória zaoberajúca sa správaním spotrebiteľa pozná dva prístupy k hľadaniu jeho rovnováhy. Prečítajte si pozorne prípadovú štúdiu a pokúste sa zodpovedať otázky uvedené pod textom.

Cigarety v najbližších troch rokoch zdražejú. Spotrebná daň za krabičku cigariet sa zvýši o 40 centov od februára 2021, o 20 centov od februára 2022 a o ďalších 20 centov od februára 2023. Vyplýva to z novely zákona o spotrebnej dani z tabakových výrobkov, ktorú schválila Národná rada SR. Podľa odhadov Ministerstva financií SR (MF SR) prinesie novela zákona štátu v budúcom roku 102,1 mil. EUR, v roku 2022 vyše 187 mil. EUR a v roku 2023 ďalších 253,5 mil. EUR. Touto novelou sa zvýšia nielen sadzby na cigarety, rovnakým tempom stúpne aj sadzba na tabak (Zdroj: webnoviny.sk, november 2020).

Novelou zákona sa má do nášho právneho poriadku prebrať aj smernica EÚ, ktorou sa stanovuje všeobecný systém spotrebných daní. Pripomeňme si, že smernica predstavuje legislatívny akt s konkrétnym cieľom, ktorý musia dosiahnuť všetky členské štáty EÚ. Je zrejme, že novými sadzbami pri spotrebnej dani reaguje Slovensko na vývoj v oblasti sadzbovej politiky v okolitých štátoch a zároveň smeruje k zabezpečeniu primeranej rovnováhy medzi daňovými príjmami a cieľmi v oblasti verejného zdravia.

V správe MF SR o vplyve sa, okrem iného, uvádza, že: „Vplyv na objem predaja tabakových výrobkov po zvýšení sadzby spotrebnej dane v minulosti - v rokoch 2017 a 2019 - nepreukázal menší počet predaných kusov cigariet. Naopak, trend bol podľa daňových priznaní rastúci aj v týchto rokoch.“

Otázky na uvažovanie
  1. Aké dva prístupy k hľadaniu rovnováhy spotrebiteľa poznáme? Pomocou indiferenčnej analýzy zakreslite rovnováhu spotrebiteľa „fajčiara a nefajčiara“ pri dvoch statkoch (tabak a potraviny).
  2. Ako sa zmení rovnováha spotrebiteľov, ak dôjde k zvýšeniu dane z tabakových výrobkov? Danú situáciu zakreslite a zdôvodnite. Bude mať zlacnenie elektronických cigariet dopad na dopyt po tabakových výrobkoch?
  3. Fajčenie a hlavne jeho negatívne účinky pre pasívnych fajčiarov považujeme za negatívnu externalitu. V čom sa táto externalita prejavuje a aké opatrenia prijíma štát v tejto oblasti?
  4. Považujete kampane a varovné označenia vrátane obrázkov na baleniach cigariet za dostatočný nástroj obmedzovania fajčenia? Aké ďalšie nástroje by odradili fajčiarov od fajčenia?