Ekonómia je fascinujúca veda o ľudskom konaní a správaní v podmienkach vzácnosti zdrojov. Pri ekonomickom rozhodovaní by mal každý spotrebiteľ (domácnosť), ako aj firma brať do úvahy princíp porovnávania nákladov a úžitkov. Prečítajte si pozorne prípadovú štúdiu a pokúste sa zodpovedať otázky uvedené pod textom.
Súčasťou každého auta, ktoré sa dnes predáva vo svete, je kúrenie. Na prvý pohľad sa nám môže zdať, že každý potrebuje v aute kúrenie. Avšak kúrenie sa sotva využije v takých miestach, ako je Havaj alebo Dubaj. Nezabúdajme tiež na to, že nie všetky autá vyrobené v päťdesiatych rokoch mali kúrenie. Aj keď výroba kúrenia do auta niečo stojí a kúrenie sa nevyužije vo všetkých štátoch, nestojí zas toľko peňazí a hodí sa aspoň na pár dní skoro všade.
Postupom času a hlavne s rastom príjmu spotrebiteľov sa autá bez kúrenia objednávali stále menej a menej. Od určitého okamihu bolo pre mnohé automobilky lacnejšie vyrábať všetky autá s kúrením, než niesť administratívne a iné náklady spojené s výrobou niekoľkých áut bez kúrenia. Aj teraz by sme určite našli zákazníkov, ktorí by si objednali automobil bez kúrenia, pokiaľ by ušetrili nejaké peniaze. Podľa predstaviteľov automobiliek sa dnes nevyplatí týmto zákazníkom vyhovieť.
- Prečo sa vyrábajú autá len s kúrením? Čo znamená, že sa firma, respektíve spotrebiteľ správa racionálne? Uveďte niekoľko situácií zo života, kedy sa firmy alebo spotrebitelia správajú iracionálne?
- Čo vyjadruje zákon vzácnosti? Prečo je dôležité pri ekonomickom rozhodovaní brať do úvahy princíp porovnávania nákladov a úžitkov?
- Ako by ste vysvetlili pojem náklady obetovanej príležitosti, resp. alternatívne náklady? Svoju odpoveď zdôvodnite a uveďte konkrétny príklad.