Pri narušení konkurenčným podmienok sa mnohé ekonomické subjekty dostávajú do monopolného postavenia a disponujú tak určitou trhovou mocou. Trhová moc monopolu znamená schopnosť firmy zvýšiť cenu svojich produktov bez výraznej straty odbytu. Prečítajte si pozorne prípadovú štúdiu a pokúste sa zodpovedať otázky uvedené pod textom.

V záujme ochrany hospodárskej súťaže zasahujú štáty, okrem iného, aj voči firmám, ktoré zneužívajú svoje dominantné postavenie na trhu. O dominantnom postavení firmy hovoríme, ak má firma priestor na nezávislé správanie vo vzťahu ku konkurentom, odberateľom a spotrebiteľom, čo jej umožňuje ovplyvňovať trh, najmä cenu alebo produkciu. Pri určovaní dominancie sa vychádza z trhového podielu firmy na relevantnom trhu, jej vývoja, zohľadňujú sa aj ďalšie faktory, ako štruktúra trhu, bariéry vstupu na trh a vyrovnávacia kúpna sila. Zneužívanie dominantného postavenia sa môže prejavovať vo viacerých formách.

V posledných rokoch udelila Európska komisia niekoľko vysokých pokút za zneužitie dominantného postavenia na trhu. V roku 2017 dostal pokutu 2,42 mld. EUR americký internetový gigant Google za zneužitie dominantného postavenia na európskom trhu. Podľa tvrdenia Komisie vo svojom vyhľadávači zvýhodňoval svoje vlastné produkty a služby na úkor konkurencie. Softvérová spoločnosť Microsoft dostala pokutu 860 mil. EUR (2008) za zneužívanie dominantného postavenia na trhu, pretože dostatočne nesprístupnila informácie o svojich produktoch konkurentom, resp. im za prístup k týmto technickým informáciám účtovala neprimerane vysoké licenčné poplatky.

Otázky na uvažovanie
  1. Reálne fungujúci trh má viacero nedostatkov. Aké sú hlavné nedostatky efektívne fungujúceho trhu? Podrobne vysvetlite a svoje odpovede si porovnajte.
  2. Prečo spoločnosti Google a Microsoft zneužívajú svoje dominantné postavenie na trhu?
  3. Uveďte ďalšie príklady zneužívania dominantného postavenie alebo vytvárania kartelov v Európskej únií a na Slovensku. Ktorých odvetví sa tieto nekalé obchodné praktiky týkajú?
  4. Aká je reakcia Európskej komisie v prípade narušenia hospodárskej súťaže v EÚ? Je možné pôsobiť preventívne, aby sa tomuto javu zamedzilo?