V posledných rokoch vznikli vo väčších mestách moderné komplexy kín, v ktorých existuje viacero premietacích kinosál. Nahradili tak klasické kiná, ktoré mali len jednu premietaciu sálu. Zmena spôsobu premietania filmov v kinách je nielen súčasťou nových foriem kultúry a životného štýlu, ktoré sa v Európe rozšírili začiatkom deväťdesiatych rokoch 20. storočia, ale aj spôsobom, ako využiť úspory z rozsahu v tejto oblasti.

Čítať ďalej...

Prečo sa nevyrábajú autá bez kúrenia?

Súčasťou každého auta, ktoré sa dnes predáva vo svete, je kúrenie. Na prvý pohľad sa nám môže zdať, že každý potrebuje v aute kúrenie. Avšak kúrenie sa sotva využije v takých miestach, ako je Havaj alebo Dubaj. Nezabúdajme tiež na to, že nie všetky autá vyrobené v päťdesiatych rokoch mali kúrenie. Aj keď výroba kúrenia do auta niečo stojí a kúrenie sa nevyužije vo všetkých štátoch, nestojí zas toľko peňazí a hodí sa aspoň na pár dní skoro všade.

Čítať ďalej...

OSN bojuje proti chudobe a hladu vo svete

Organizácia Spojených národov (OSN) predstavuje dôležitého iniciátora v boji proti chudobe vo svete. V roku 2000 sa členské štáty OSN zaviazali k prijatiu Miléniových rozvojových cieľov, medzi ktoré patrí aj odstraňovanie extrémnej chudoby a hladu. Tieto ambiciózne ciele boli zamerané najmä na zlepšenie životných podmienok v rozvojových krajinách a mali byť splnené do roku 2015.

Čítať ďalej...

Spôsobuje minimálna mzda nezamestnanosť?

Dôležitým príkladom cenovej regulácie je minimálna mzda. Minimálna mzda predstavuje najnižšiu mzdu, ktorú sú podľa právnych predpisov povinní poskytovať zamestnávatelia zamestnancom. Ide o akúsi základnú sociálnu ochranu zamestnanca pred zamestnávateľom. Zamestnanec má na ňu nárok nezávisle od pracovného zaradenia, vykonávanej práce a dosiahnutých výsledkov zamestnávateľa. Minimálna mzda sa pravidelne upravuje (nariadeniami vlády vždy k 1. januáru príslušného kalendárneho roka) podľa toho, ako sa zmenili životné náklady v danej krajine.

Čítať ďalej...

Spoločnosť UBER ako typický príklad dopytu a ponuky

Spoločnosť UBER sa považuje za typický príklad ako ponuka reaguje na dopyt a ako sa tvorí trhová cena. Obrovské mestá typu New Yorku, Kuala Lumpur, Mexico City, ale aj Prahy zažívajú častokrát nedostatok taxislužieb, a to najmä počas dopravných špičiek. Tento problém oslovil spoločnosť UBER so sídlom v San Franciscu v USA. Zakladateľmi tejto spoločnosti sú dvaja mladí podnikatelia Garett Camp a Travis Kalanick.

Čítať ďalej...

Zasahovať alebo nezasahovať do ekonomiky? Príklad Číny.

V súčasnosti patrí Čína medzi najrýchlejšie rozvíjajúce sa krajiny, s vysokou hodnotou HDP jej patrí druhé miesto najväčšej ekonomiky sveta. Nebolo to tak vždy, pred začatím hospodárskych reforiem, voľného trhu a liberalizácie obchodu, teda pred viac ako 35 rokmi dozadu, bola Čína riadená vládou a politikmi, ktorí udržiavali jej ekonomiku chudobnú a stagnujúcu.

Čítať ďalej...

Je trh s mobilnými aplikáciami dokonale konkurenčným trhom?

Začiatky prvých mobilných aplikácií sa datujú do roku 2007, kedy boli na trh uvedené prvé inteligentné mobilné zariadenia. Vďaka svojim parametrom a schopnostiam sa stali smartfóny čoraz viac žiadaným produktom spotrebnej elektroniky. Vysoký dopyt po inteligentných mobiloch si vyžiadal zvýšený dopyt po vývoji a predaji mobilných aplikácií. Do roku 2007 trh s mobilnými aplikáciami prakticky vôbec neexistoval. Nebola ponuka a takmer žiadny dopyt.

Čítať ďalej...

Čo spôsobilo globálnu recesiu v rokoch 2007 – 2009?

Ekonomické krízy sa považujú za prirodzenú súčasť vývoja hospodárstva. V doterajšej histórii bolo zaznamenaných už niekoľko menších či väčších ekonomických kríz. Súčasné cyklické výkyvy ekonomiky sa ale považujú za globálny problém, pretože proces stálej globalizácie spôsobil zvýšenie rýchlosti ich šírenia.

Čítať ďalej...

Monopol, ktorý sa volá Microsoft

Ak vlastníte osobný počítač alebo notebook, s veľkou pravdepodobnosťou používate operačný program Windows, vyrobený spoločnosťou Microsoft Corporation. Keď spoločnosť Microsoft prvýkrát navrhla tento operačný program, požiadala o udelenie autorských práv, ktoré jej zaručujú výlučné právo vytvárať a predávať operačný systém Windows. Ak chce spotrebiteľ plnohodnotne pracovať so svojim počítačom, musí zaplatiť poplatok za licenciu potrebnú k používaniu daného programu. Je zrejme, že spoločnosť Microsoft má silné monopolné postavenie, čo sa prejavuje jej významným vplyvom pri ovplyvňovaní trhovej ceny.

Čítať ďalej...

Prečo stála káva vo Venezuele milióny?

Ak by ste si v roku 2018 chceli objednať šálku kávy v kaviarni vo východnej časti Caracasu potrebovali by ste k tomu 2 milióny bolívarov. Rovnako by ste potrebovali aspoň 14,6 milióna bolívarov k nákupu kurčaťa potrebného na prípravu nedeľného obeda. Hyperinflácia urobila z venezuelských bolívarov bezcenné papieriky, keďže hodnota meny dramatický poklesla. V potravinách a iných obchodoch chýbali mnohé základné tovary. Ľudia sa už pri platení ani nezdržiavali počítaním, ale odhadovali sumu podľa váhy či objemu balíkov peňazí. Zručnejší sa snažili zhodnotiť nazbierané bankovky kreatívnym spôsobom - výrobou kabeliek alebo peňaženiek, ktoré následne predávali do zahraničia.

Čítať ďalej...

Merania šťastia v krajine

Bhután je prvou krajinou, ktorá začala v roku 1972 so sledovaním šťastia v podobe indexu hrubého národné šťastia (Gross national happiness - GNH) ako alternatívy k HDP. Krajina ležiaca v Ázii medzi dvoma veľmocami, Indiou a Čínou, publikuje ročné správy o vývoji šťastia v krajine.

Čítať ďalej...

V Japonsku sa budujú diaľnice, ktoré nikto nepoužíva

V roku 1999 rozhodli japonskí vládni predstavitelia, že na severe ostrova Hokkaidó vybudujú novú diaľnicu, kde sa bude vyberať mýto. Náklady na jednu míľu predstavovali takmer 69 miliónov dolárov. Napriek vysokým nákladom využívalo túto cestu len veľmi málo vodičov. Jednou z príčinou mohol byť aj fakt, že paralelne s novou diaľnicou vedie iná diaľnica, kde sa ale mýto neplatí. Z tohto dôvodu sa vládni predstavitelia snažili prilákať vodičov rôznymi odmenami a súťažami. Aj keď bola reklamná kampaň úspešná a zvýšila priemerný počet automobilov na diaľnici, stále ide o najmenej využívanú diaľnicu v celom Japonsku.

Čítať ďalej...